Meillä on ko. aihe kovasti tapetilla, että tuleeko tänä vuonna oikea joulupukki. 7- ja 8-vuotiaita on hankala sumuttaa tällä asialla, ryökäleet osaavat jo katsoa naamarin reunoja. Molemmilla on kuitenkin semmoinen uskomus, että jossakin on oikeasti oikea joulupukki ja tälle herralle minun pitäisi nyt sitten soitella ja tehdä varaus aatoksi. Minä olen puolestani yrittänyt udella, että mistä tuntee oikean joulupukin? "No, parrasta!" Että kauhealla keinokuituparralla varustettu lihavahko mieshenkilö saa paikan jouluaattona...

Itsenäisyyspäiväkin meni vetisissä merkeissä, lapset polttivat kynttilöitä mielellään ja katsoivat tv:tä. Mies halusi välttämättä katsoa Tuntemattoman sotilaan ja sai lapsista seuraa. Itse en oikein ollut samaa mieltä, olkoon vain kuinka klassikko, se ei ole lasten elokuva. Hääsin mukulat tekemään muuta, mutta seuraava syvällinen keskustelu asiasta käytiin:
-"Onko sota aina tuommoista?"
-"No minkälaista?"
-"Että asutaan metsässä ja ammutaan hevosia ja ihmisiä?"
-"On"
-"Sota on huono juttu."
-"Niin on."

Neulerintama etenee hys-hys-merkeissä. Pitkään työn alla ollut step-sukkakin pääsi finaaliin ja toisen vartta on neulottu 2 cm. Muuten on ollut aivan puhti pois ja kovia supistuksia, että olen viettänyt paljon aikaa vaakatasossa. Vaikka pienemmille lapsille on vasta varovasti vihjailtu tulevasta perhetapahtumasta (kukaan ei jaksa jatkuvasti kyseleviä lapsia, ainakaan minä ja lapset ovat perineet isänsä huippu-uteliaan luonteen) yllätti Osku tänään. Poika touhusi koulun jälkeen omiaan kaikessa rauhassa ja tuli sitten minua katsomaan: "Kylläpä siinä kestää kauan, että se vauva tulee pois äidin mahasta." Siinä luulet salaavasi lapsilta elämän tosiasioita ja ne ovatkin tienneet ne koko ajan ; )